Werken

Wanneer het einde van je schoolcarrière in zicht komt, wordt de vraag steeds dringender: Wat ga ik later doen? Werken of verder studeren? Wat moet ik doen om mijn droombaan te krijgen?

Veel mensen vragen zich af of het mogelijk is om te studeren of een bepaald vak te leren wanneer je PKU hebt. Het antwoord is: ja, natuurlijk!

Zolang je je aan je dieet houdt, kan je iedere ambitie nastreven en werken zoals iedereen. Je kan de meeste beroepen leren en uitoefenen. Er bestaan echter wel beroepen waarvoor je aan bijzonder strenge gezondheidseisen moet voldoen. Deze beroepen, zoals brandweerman of piloot, zijn minder geschikt voor iemand die aan PKU lijdt. Verder mag je het helemaal zelf weten!

Wanneer je aan je eerste baan begint, kom je in een geheel nieuwe omgeving. Maar dit zou je routine niet hoeven te beïnvloeden. Deze blijft hetzelfde als toen je op school of op de universiteit zat. Wanneer deze routine je bevalt, verandert er niets.

Het hangt van jezelf af of je je collega’s inlicht over PKU. Over het algemeen zijn mensen vrij begripvol. Als je ze in één keer informeert, vermijd je dat je steeds dezelfde vragen moet beantwoorden. Je hoeft niet in detail te treden, je kan alleen uitleggen dat het een specifiek dieet is.

Als je op zoek bent naar ideeën voor lunchmaaltijden om mee te nemen, kan je onze recepten op www.hellowpro.nl bekijken. Hieronder vind je enkele suggesties!

  • Lunchideeën die weinig proteïnen bevatten:

Een sandwich van brood met weinig eiwit of zelfgemaakte wafels met weinig eiwit, in combinatie met:

  • een salade van groente met een dressing*;
  • een banaan in plakjes en frambozenjam;
  • koude groenten met chutney*;
  • tapenade* met salade;
  • een koude eiwitarme worst met saus, bijv. ketchup of barbecuesaus*;
  • kaas die weinig eiwit bevat* met chutney of augurk*.

    Een salade die weinig eiwit bevat:

  • een zelfgemaakte koolsla (rasp de kool, de wortel en de ui en voeg een geschikte* mayonaise toe - ook lekker om een appel toe te voegen);
  • eiwitarme pasta of couscous met gegrilde groenten (olijfolie en knoflook toevoegen);
  • eiwitarme rijst of pasta gemengd met groenten en vinaigrette*.

    Koude pizza die weinig eiwit bevat:

  • beleggen met tomaat, ui, paprika en je lievelingsbeleg dat weinig eiwit bevat. Kaas met weinig eiwit* kan ook een uitstekende toevoeging zijn.

Deel je ervaring over dit onderwerp:

Log in om je ervaring te delen