Hoe kan ik mij voorbereiden om uit eten te gaan met PKU?

Jij vindt het vast leuk om uit eten te gaan met familie, vrienden of een romantische date! Een aangename sfeer waarbij je bediend wordt en niet hoeft te koken kan zo leuk zijn. Maar ja, als je een metabole aandoening hebt, kan dit in het begin een beetje stressvol zijn. Dit is heel normaal! Je bent gewend aan je eigen routine waarbij je thuis kookt en eiwitarme gerechten klaarmaakt. 

Maak je geen zorgen, ook jij kan gewoon van een leuke avond in een restaurant genieten. En je hoeft helemaal niet naar een speciaal restaurant te gaan. Je kan net zo goed naar een steakhouse gaan of een Italiaans, Grieks of Frans restaurant. Elk restaurant heeft tegenwoordig wel een gerecht met weinig eiwitten. Wil je zeker zijn? Check dan van tevoren de menukaart online. Zo weet je wat je kan verwachten. 

Wat kan je eten op restaurant?

Het gaat erom dat je weet wat je moet kiezen. Je kan bijvoorbeeld een salade nemen, gegrilde groenten, aardappelgerechten of een kleine portie frietjes. Deze gerechten bevatten  over het algemeen weinig eiwitten. Daarnaast staan er ook heel wat vegetarische gerechten op de menu die meestal geschikt zijn. Je kan kiezen voor een gerecht op basis van groenten of verschillende soepen.  Vergeet niet dat bepaalde gerechten, ook al bevatten ze geen vlees, toch veel eiwitten bevatten. Let hierbij bijvoorbeeld op gerechten met eieren, kaas, sojaproducten, peulvruchten, granen of noten. 

Hieronder vind je enkele voorbeelden van gerechten die meestal geschikt zijn voor een eiwitarm dieet:

  • gerechten met gekookte groenten;
  • salade van tomaten of rauwkost (zonder kaas, ei, ham of vis). Het liefst met een dressing van olie en azijn;
  • soep van ui en tomaat of groentesoep;
  • aardappelgerechten, zoals een klein portie frietjes, gepofte aardappels of in de oven gebakken aardappels;
  • als je een hogere eiwittolerantie hebt, kun je ook verschillende rijstgerechten eten in Aziatische restaurants;
  • als dessert: een sorbet op waterbasis, een fruitsalade of compote.

Hoe kan je jezelf voorbereiden?

Je kan ook contact opnemen met de restaurants waar je vaak eet en vragen of ze bereid zijn om eiwitarme pasta of rijst aan te bieden. Je zou ook kunnen vragen of het mogelijk is een gerecht aan te passen door bepaalde ingrediënten te vervangen door extra groenten. Ze zijn wellicht bereid om recepten uit te proberen met eiwitarme producten die je dan voor hen mee kan brengen. En als ze het goed vinden, kan je hen een voorraadje geven en hen van tevoren waarschuwen wanneer je van plan bent om bij hen te komen eten.

Probeer vooral te genieten van dit gezellige moment met vrienden en familie. ’t Leven smaakt naar wat je ervan maakt 😉 Eet smakelijk!

 

Deel je ervaring over dit onderwerp:

Log in om je ervaring te delen