Tijdens mijn basisschooltijd was het leven met PKU voor mij persoonlijk vrij eenvoudig. In deze fase van je leven letten vooral de mensen om je heen, zoals je ouders en je juf of meester, op je. Hierdoor verliep het leven thuis soepel. Mijn ouders zorgden ervoor dat ik voldoende eiwitten binnenkreeg zonder mijn dagelijkse limiet te overschrijden. Ze hielden alles bij wat ik at in een eetagenda. Hoe ouder ik werd, hoe meer we dit samen deden.
Natuurlijk is het met PKU belangrijk dat je zelf goed oplet wat je wel en niet eet, en wat je wel en niet van andere kinderen op school aanneemt. Op de basisschool zorgden mijn ouders ervoor dat de juf en de ouders van mijn klasgenoten op de hoogte waren van mijn PKU. Ze vroegen de ouders om contact met hen op te nemen als hun kind jarig was en mocht trakteren, zodat mijn ouders een soortgelijke, eiwitarme traktatie voor mij konden regelen. Deze traktatie werd dan door de juf tussen de andere traktaties gezet.
Sommige ouders, vooral die van mijn schoolvriendjes, waren al beter op de hoogte van PKU en regelden soms zelf in overleg met mijn ouders een vervangende traktatie voor mij. Voor spontane traktaties had ik mijn eigen snoeptrommel onder het bureau van de juf staan. Op die momenten mocht ik iets lekkers uit de trommel kiezen in plaats van de traktatie.
Bij de lunch en 10-uurtjes kreeg ik, net als alle kinderen, een eigen broodtrommel mee naar school. Het verschil was dat mijn trommel eiwitarm brood, eiwitarm beleg en een aminozuurpreparaat bevatte.